Mijn (eerste) ervaringen als opdrachtnemer van Deliveroo

Ik ben deze website begonnen als plek om wat onduidelijkheden omtrent het werken voor Deliveroo weg te nemen. Ik heb er persoonlijk voor gekozen als ZZP-er te gaan werken voor het bedrijf, ik ben dus niet gedwongen in deze constructie. Ik vind het belangrijk om te zeggen dat ik het een schande vind dat Deliveroo huidige werknemers (uurloners) “dwingt” om te vetrekken of zich als opdrachtnemer aan te melden. Dat gezegd hebbende wil ik kort mijn ervaringen tot zover delen. In andere blogposts zal ik uitgebreider verschillende zaken uiteen zetten.

Wat heb ik tot nu toe bij elkaar gefietst?

Ik doe dit werk nu bijna twee maanden heb tot nu toe ruim vierduizend euro  bij elkaar weten te fietsen via de Deliveroo opdrachten! Dat is exclusief BTW natuurlijk.  In mijn geval komt het erop neer dat ik 23,52 euro per uur ex. BTW heb gefietst.  Natuurlijk zitten er per avond best wat fluctuaties in de inkomsten, op mijn slechtste avond tot nu toe verdiende ik maar 13,54 per uur!

Ik werk alleen in de avonduren, want dan is het druk. Als je overdag werkt is er een goede kans dat je lange tijd zonder order zit, dan krijg je dus niets! Het is belangrijk om snel uit te zoeken wanneer het druk is in de regio waar je wilt werken.

Alleen het geld belangrijk?

Geld is uiteindelijk wel het meest belangrijke, maar niet het enige dat ik leuk vind aan dit werk. Ik vind het vooral erg leuk om lekker sportief bezig te zijn. Ik woon ook nog niet heel erg lang in de regio waar ik werk (Haarlem) en heb door  dit werk de stad een heel stuk beter leren kennen! Ik ken nu superleuke restaurantjes in Haarlem en heb een veel betere kijk op hoe de stad opgebouwd is.  De interactie met zowel de klanten als de restaurants vind ik ook erg leuk!

Hoe zit het met de veiligheid?

Ik heb nog helemaal geen rare ervaringen met klanten of omstanders gehad, dat is gelukkig een zeldzaamheid kennelijk (in London schijnt dit wel anders te zijn). Ik heb wel snel een tweede voorlicht op mijn fiets gezet, want soms zien de mensen je erg slecht. Dit is vooral het geval als het regent en dus heb ik een extra knipperlicht op mijn stuur gezet. Ik merk dat je vooral goed op moet letten  in zijstraatjes, waar mensen inparkeren en dergelijke. Op de grote wegen is het in het algemeen gewoon goed te doen, mits je netjes de verkeersregels volgt. Ik voel met tijdens dit werk niet onveiliger dan tijdens het recreatieve fietsen dat ik normaal doe.

Ik heb altijd mijn fiets in het zicht staan als ik eten oppik bij een restaurant, en zelfs dan staat de fiets op slot. Mocht ik de fiets niet in het zicht kunnen houden dan worden er extra sloten gebruikt. Ik de meeste gevallen gebruik ik mijn slot ook om mijn Deliveroo rugzak aan de fiets vast te maken. Lichtjes blijven altijd op de fiets en zijn gelukkig nog niet gestolen.

Conclusie

Tot nu toe vind ik het een erg leuke opdracht om erbij te hebben, ik doe het werk graag en voel me meer verbonden met de stad dan ooit tevoren. De inkomsten die ik genereer zijn erg welkom en stellen mij in staat nieuwe doelen te hebben voor het komende jaar. Daarover in een andere blogpost meer!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *