Werken bij Deliveroo ervaringen: Avondje frustratie in Haarlem

Hoewel ik in algemeen gewoon heel veel plezier heb in het werken voor Deliveroo kan het ook soms een stuk minder tof zijn. Weersomstandigheden heb je natuurlijk niet in de hand en het zou stom zijn die toe te staan roet in het eten te gooien, maar het kan wel ingrediënt zijn voor een avondje vol chaos en crisis…

Na een paar dagen winterse chaos was het ook vandaag nog erg winderig en nat in Haarlem, kennelijk niet uitnodigend genoeg om genoeg fietsers die namens  Deliveroo orders willen rijden naar buiten te lokken. Dat gaf dus een lekkere werkdruk voor de mensen die er wel waren.

Ik begon vandaag om 17:00 en de orders volgden elkaar direct op. Helaas had ik steeds ‘pech’ dat FRANK (wie is frank?) mij orders bleef toewijzen die mij ver weg brachten. Ik ben helemaal niet vies van een beetje fietsen maar in dit soort weersomstandigheden heb ik natuurlijk liever wat makkelijker bereikbare adresjes. Ook kreeg ik dubbele orders waarvan het tweede adres (tweede klant) veel te ver weg was, waardoor klanten minder dan optimaal warm eten ontvingen. Zo slim is het algoritme dus niet. Na anderhalf uur was het overduidelijk dat restaurants en klanten te lang op fietsers van Deliveroo, en dus op mij,  aan het wachten waren.

Laat ik voorop stellen dat het vooral voor klanten klote is, lang wachten op je eten is nooit leuk. En het gebeurd dus ook dat je helemaal geen eten thuis kan krijgen. Natuurlijk krijg je dan als klant direct je geld terug maar minder vervelend is het daardoor natuurlijk niet. En de honger stillen doet het al helemaal niet.

Voor restaurants is het vervelend want soms moet de bestelling meer dan eens klaargemaakt worden, want dan staat het al zo lang op een fietser te wachten dat het niet meer met goed fatsoen meegegeven kan worden richting klant. Zonde van de tijd en vooral ook erg zonde van het geld. Klanten bellen ook vaak gefrustreerd naar restaurants, uiteindelijk is het voor niemand goede reclame natuurlijk.

Voor mij als fietser is het niet leuk omdat ik van beiden kanten mee kan genieten van de frustraties die deze situaties met zich meebrengen, en veel restaurants ervoor kiezen pas aan de order te gaan werken als ik aankom. Aangezien ik betaald krijg per order kost het mij gewoon geld om lang te wachten op een bestelling, en ja dat is natuurlijk frusterend…

Vandaag was dus zo’n avond waar alles hoog opliep aan alle kanten en ook Order Control leek op een bepaald moment niet heel veel meer te kunnen betekenen als hulplijn. Die werken natuurlijk ook maar met een bepaald setje mogelijkheden (en nog minder fietsers) en krijgen van drie kanten de frustraties over zich heen. Een goed plan waar ik een drietal orders tegelijkertijd op zou pikken om die dan via een geoptimaliseerde route weg te gaan brengen viel, zoals alles, in het water toen het restaurant wat extra tijd nodig had om die drie orders klaar te krijgen. Op het moment dat ik wegfiets met de drie orders cancelen twee klanten (terecht hoor) hun bestelling wegen de hoog opgelopen vertraging. Nadat ik de nog actieve order weggebracht heb ben ik naar het Leger Des Heils gereden om de de twee anderen af te geven, daar krijg je tenminste altijd een lach als je aanbelt 😉

Het moet gezegd worden dat het super goed is om te zien dat Order Control er zorg voor draagt dat je als opdrachtnemer zoveel mogelijk betaald krijgt, ook voor orders zoals in de bovenstaande situaties. Ook doen ze hun best om als buffer te dienen om de frustraties op te vangen, hoewel dit lang niet altijd lukt. Ook de laatste opdracht van de avond ging in de vorm van 3 halen, 3 wegbrengen. De app (techniek) liet het echter afweten en dus moesten routes en adressen via de app gecommuniceerd worden. Dat is arbeidsintensief voor OC en irritant voor mij (appen op de fiets is niet top).

Constant moeten kijken op je mobiel resulteerde er voor mij vanavond ook in dat ik een stuk ijs over het hoofd zag en ik dus op het asfalt lag. Een kleine slag in mijn wiel en een pijnlijke heup maar het lijkt allemaal mee te vallen. Op dit moment nog geen reden om te kijken hoe die ongevallenverzekering van Deliveroo voor ZZP-ers nu daadwerkelijk in elkaar zit. Ik had misschien gewoon beter naar mijn eigen advies over fietsen in winterse omstandigheden moeten luisteren.

Uiteindelijk heb ik vanavond 18 leveringen gedaan in 5 uur, wat inclusief de tips en het geld voor de bovenstaande kip-bestellingen neerkomt op bijna 18 euro per uur. Niets om je neus voor op te halen natuurlijk, maar afgezet tegen de frustraties die zo’n beetje iedereen had vanavond was het mij het in ieder geval niet helemaal waard vanavond.

Kan dat beter?

Denkend in oplossingen had ik graag gezien dat Deliveroo vandaag de zone in Haarlem fors had ingekrompen, en ik dus niet steeds zo ver moest fietsen om bestellingen te leveren. Dit resulteert natuurlijk gewoon in snellere, makkelijkere leveringen waardoor er meer klanten bijgemaakt kunnen worden. Dit maakt het ook makkelijker om (goed) dubbele orders te doen. Orders waar je soms 9 kilometer in totaal voor fiets heeft niemand wat aan. Natuurlijk betekent het ook dat er veel mensen buiten de boot (zone) vallen maar als je niet kan bestellen dan hoef je in ieder geval ook niet te wachten tot je een ons weegt. Restaurants vinden dit ongetwijfeld ook fijner en als opdrachtnemer had ik gewoon makkelijker en meer kunnen verdienen. Want hoewel ik normaal helemaal niet te klagen heb over de gemiddeld hoeveelheid fooi dat ik krijg zat er vanavond niet erg veel in natuurlijk.

 

Een gedachte over “Werken bij Deliveroo ervaringen: Avondje frustratie in Haarlem”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *