Zowel schade als gemiste inkomsten als gevolg van ongeval vergoed door Deliveroo

Eind januari ben ik best hard ten val gekomen tijdens het uitvoeren van een opdracht voor Deliveroo. Nadat ik van de eerste schrik bekomen was heb ik natuurlijk contact gezocht met het bedrijf om te kijken wat de voorzieningen waarmee gecommuniceerd is nu echt inhouden. Een paar weken van onzekerheid en vraagtekens volgden…

Om een lang verhaal kort te maken: Deliveroo betaald mij zowel de opgelopen schade en de gemiste inkomsten uit. Goed nieuws!

De valpartij

Onderweg naar een restaurant werd ik afgesneden door een andere weggebruiker waardoor ik met redelijke snelheid van een verhoogd trottoir (bus) ben gevallen. Opvallend was dat zowel de scooter als andere weggebruikers doorreden en mij even aan mijn lot overlieten, sympathiek! De adrenaline zorgde ervoor dat de fysieke schade in eerste instantie meeviel en dus leek vooral mijn fiets schade te hebben. Uiteindelijk bleek mijn velg achter gescheurd te zijn, net als mijn achterband en was er schade aan mijn stuur(lint).  Ook de broek die ik aanhad bestond uit een hoop minder stof aan de rechterzijde.

Fysiek bleek ik uiteindelijk ook flink gebutst te zijn, waardoor ik ook even uit de running was. Al met al heb ik een week niet op een fiets gezeten.

De aansprakelijkheidstelling

Dit is het moment dat we een beetje in een semantische discussie verzanden: zijn we als freelancers nu wel of niet verzekerd als in praktijk blijkt dat je het bedrijf voor de gemaakte schade aansprakelijk moet stellen? Deliveroo is op haar beurt weer verzekerd voor die aansprakelijkheidstelling en aan het einde van de rit is geld gewoon geld… Ik laat het aan andere personen en instanties over om hier echt wat zinnigs over te zeggen maar in mijn geval betekende het dus dat ik het bedrijf aansprakelijk moest stellen. Dit heb ik gedaan zodra duidelijk was wat de totale financiële schade was (ongeveer 1 week na het ongeval).

Documentatie van schade en gemiste inkomsten

Natuurlijk valt of staat een dergelijke situatie met de juiste documentatie, volkomen logisch maar dit lijkt niet iedereen altijd te herinneren. Voor de schade aan mijn fiets heb ik een schaderapport laten opmaken door de fietsenmaker en de schade aan mijn broek is gefotografeerd en voorzien van de aankoopbon. De grootste schade is natuurlijk het missen van de inkomsten omdat je in de lappenmand ligt, hiervoor moet je naar de huisarts om je fysieke staat te laten toetsen en beschrijven. Op basis van mijn gemiddelde aantal orders heb ik uiteindelijk Deliveroo aansprakelijk gesteld voor het de gemiste uren/inkomsten.

Reactie Deliveroo

Het is relatief nieuw voor Deliveroo dat ze met opdrachtnemers werken en niet alle situaties zijn dus al in volledige protocollen (en de storende automatische antwoorden) gegoten. De communicatie rondom deze situatie was gewoon helder, ondanks er soms gewoon even toegegeven moest worden dat bepaalde elementen uitgezocht moesten worden voordat er uitspraken over gedaan konden worden. Hoewel ik in eerste instantie naar het algemene adres voor freelancers heb gemaild had ik uiteindelijk wel gewoon een persoonlijk contactpersoon voor de afhandeling van deze situatie. Na het inleveren van de documentatie is deze zover ik in kan schatten getoetst door het bedrijf zelf, en vervolgens doorgestuurd naar de verzekering van Deliveroo zelf. Ik ben tussendoor een paar keer gebeld met status-updates en heb uiteindelijk ongeveer 2 weken moeten wachten op uitslag, lang niet gek.

Conclusie

Natuurlijk is het fijn om te zien dat je de volledige claim vergoed krijgt die je indient, niet alleen omdat het uiteindelijk om een substantieel bedrag ging maar ook omdat het goede hoop geeft dat het bedrijf goed omgaat met de opdrachtnemers. Ik denk dat lang niet ieder bedrijf dat met opdrachtnemers werkt dezelfde voorzieningen heeft voor vergelijkbare situaties, en als die er al zijn dan zal de afhandeling ongetwijfeld langer duren dan een paar weken…

Zoals gezegd staat of valt een dergelijke claim terecht met de documentatie die je kan overleggen om je claim te ondersteunen, dit is een verantwoordelijkheid die volledig op je eigen schouders rust en die (altijd) serieus moet nemen. Of ik me uiteindelijk ‘verzekerd’ voel is een lastige vraag, een aansprakelijkheidstelling is natuurlijk net wat anders dan een verzekering. Dat het aan het einde van de rit op hetzelfde neerkomt is misschien wel het belangrijkste. Ik voel mij in ieder geval zekerder op de weg.

Let op: Iedere situatie is anders en ik heb deze post relatief snel na de afhandeling van mijn claim geschreven. Natuurlijk raadt ik iedereen aan zelf goed (juridisch) advies in te winnen in het geval dat je zelf met een dergelijke situatie te maken krijgt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *